Betsla upp?

En kommentar
Jag behöver hjälp! Hoppade Lilleman idag och han har fått så mycket energi och styrka så jag klarar inte riktigt av att rida honom när de är dags för hoppningen. 

Nu funderar jag på att betsla upp honom, rider ju vanligtvis alltid på vanligt tredelat och de fungerar bra i alla lägen. Men nu har han blivit en ny häst! Jag har själv inte styrkan att rida ihop honom och de blir mest en dragkamp och sen platt fall. De gör att jag blir irriterad och han förstår inte vad han gör för fel. Blir att man drar och bråkar och de vill jag ju inte göra!

Så till min fråga? Vad ska man prova för bett? Jag är usel på bett och anser att man alltid ska kunna rida sin häst på vanligt men nu sväljer jag min stolthet och erkänner att de går inte. ;P

Babypelham? Stång av nåt slag? Jag är helt lost här så - hit me!

Och han har inte ont någonstans, han är kollad i munnen osv osv! Han är bara oerhört stark och sjukt taggad i hoppningen och i skogen! 
 
1 Sara:

skriven

Jag har provat mig fram på shaman, ett babypelam som han blir för lydig på och bara knäcker av i nacken. Första tävlingarna ute okej, enrings pesoa har funkat bra men han har inte varit jätte nöjd på det men som sagt har funkat. Fick råd av min tränare att testa ett tvådelat kimberlick eller hur det stavas med kedja som jag kan reglera och tro det eller ej han är jätte nöjd och han behåller drivet i bakkärran vilket han inte gjorde med de andra betten så nu kör vi på det ;) Du kan få låna o testa om du vill, har både pesoat o babypelhamet med delan kvar. Hade även deltan på pesoat och varierade ute som inne :)

Svar: Jag har provat de mesta nu, så fort de blev lite häv så knäppte han av helt så nu har jag gått tillbaka till ett tvådelat vanligt bett. Funkar faktiskt riktigt bra om jag rider väl, får ta i han lite ibland men de kan jag stå ut me. :)
Pallini